ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΧΑΜΗΛΟΙ ΒΑΘΜΟΙ: πώς πρέπει να το αντιμετωπίσω;
Αγαπητοί γονείς, κάποιοι έχετε ήδη πάρει του βαθμούς του τριμήνου των παιδιών δημοτικού ενώ σε λίγες ημέρες θα πάρουν τους βαθμούς του τριμήνου και οι μαθητές Γυμνασίου/ Λυκείου. Πολλοί γονείς, όπως είναι και αναμενόμενο, δίνουν εξαιρετική βαρύτητα στη βαθμολογία, γιατί πιστεύουν ότι έτσι το παιδί τους θα επιβιώσει πιο εύκολα στους δύσκολους καιρούς μας. Ωστόσο, εάν η αντίδρασή σας είναι άσχημη και προσβλητική μόλις δείτε την καρτέλα με τους κακούς βαθμούς, τότε δεν θα μάθετε ποτέ για ποιους λόγους, το παιδί έφτασε σε αυτό το σημείο.
Δυστυχώς στις μέρες μας πολλοί γονείς, καθηγητές, και συμμαθητές έχουν πέσει στην παγίδα να εγκλωβιστούν στις «ταμπέλες» και στους χαρακτηρισμούς με βάση την επίδοση και όχι μόνο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένα παιδί με χαμηλότερες επιδόσεις να αισθάνεται σε πολλές περιπτώσεις μειονεκτικά με τον εαυτό του και να επηρεάζεται η εικόνα που έχει δομήσει για το ίδιο. Άλλωστε ο τρόπος που το παιδί αντιλαμβάνεται τις προσδοκίες των γονιών και πώς ιεραρχούν τις αξίες, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του, ιδίως όταν βρίσκεται στη μετάβαση της «δύσκολης» εφηβείας.
Η ενθάρρυνση του παιδιού ώστε να επιτύχει διάφορους υψηλούς στόχους δεν είναι επιβλαβής πρακτική, αντιθέτως βοηθάει πολύ το παιδί να έχει όνειρα και φιλοδοξίες, εφόσον όμως δεν συνοδεύεται από επικρίσεις, συγκρίσεις και το μήνυμα πως αυτό που προέχει είναι η νίκη ακόμη και με κάθε κόστος αντί των υγιών σχέσεων με τους άλλους.
Τέλος, πρέπει να τονίζουμε στα παιδιά μας με λόγια αλλά και με πράξεις ότι η ικανότητά μου για επιτυχία σε έναν τομέα δεν καθορίζει την αξία μου. Οι βαθμοί μου δεν είμαι εγώ. Έτσι θα τα θωρακίσουμε ψυχικά και θα τα βοηθήσουμε να μην «βουλιάξουν» σε μια επικείμενη αποτυχία, αλλά να τη δουν σαν ευκαιρία εξέλιξης και αναστοχασμού! Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι κάποτε ήμασταν και εμείς παιδιά, ας μπούμε στη θέση τους και ας προσπαθήσουμε να τα καταλάβουμε χωρίς κριτική!