Ομιλία Υπουργού Υγείας Θάνου Πλεύρη στο 26ο Συνέδριο του Economist
Ο Υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης μίλησε σήμερα στο 26ο Συνέδριο του Εconomist ”Αντιθέσεις, Μεταρρυθμίσεις και Επιτεύγματα σε ένα κόσμο που αλλάζει” με θέμα «Επενδύοντας στον Τομέα Υγείας της Ευρώπης».
«Το σημερινό θέμα το οποίο θα συζητήσουμε, είναι ουσιαστικά οι επενδύσεις στο κομμάτι της Ευρώπης με βάση τα νέα δεδομένα.
Θα ήθελα να κάνω μία σύντομη εισαγωγή. Στην πραγματικότητα, η πανδημία μας έδειξε σε μεγάλο βαθμό ότι είναι σημαντικό να επενδύσουμε στο κομμάτι που έχει να κάνει με το φάρμακο και με τα θέματα που άπτονται στον τομέα της Υγείας και αυτή η επένδυση πρέπει να είναι σε δύο τομείς.
Τόσο στον τομέα της καινοτομίας, που είδαμε το κομμάτι που έχει να κάνει με τα νέα φάρμακα και τα νέα εμβόλια και τις δυνατότητες οι οποίες αναπτύχθηκαν, όσο και στο κομμάτι της παραγωγής.
Διότι στην πρώτη φάση της πανδημίας η πλήρης εξάρτηση της Ευρώπης από άλλες χώρες και κυρίως από τις χώρες της Ασίας, έδειξαν μία τρομακτική έλλειψη στο να μπορέσουμε να έχουμε ακόμα και στοιχειώδη φάρμακα και υλικά για την αντιμετώπιση των θεμάτων.
Η κουβέντα λοιπόν που έχει αναπτυχθεί σε επίπεδο Υπουργών Υγείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι ότι θα πρέπει να υπάρξουν παραπάνω πόροι σε αυτούς τους τομείς και να αναπτυχθούν και οι δύο τομείς.
Και το κομμάτι της επιστροφής της παραγωγής στην Ευρώπη, αλλά και το κομμάτι της αύξησης της καινοτομίας. Στην Ελλάδα αυτό καταλαβαίνετε είναι αρκετά πιο δύσκολο και στους δύο τομείς, επειδή δεν πρέπει να ωραιοποιούμε τα πράγματα, αλλά να μιλάμε ειλικρινά, διότι το clawback από μόνο του είναι ένας παράγοντας που αποτρέπει τις επενδύσεις.
Αποτρέπει τις επενδύσεις, διότι όταν κάποιος δεν έχει ένα προβλέψιμο περιβάλλον, αυτομάτως έχει και ένα πρόβλημα στο να έρθει να βάλει τα χρήματά του προκειμένου να επενδύσει στον τομέα της Υγείας.
Προσπαθούμε λοιπόν σε αυτήν την κατεύθυνση και με διαρθρωτικά μέτρα, αλλά και με μέτρα τα οποία είναι πυροσβεστικά, ήδη υπεγράφησαν όλες οι υπουργικές αποφάσεις και μέχρι τη Δευτέρα πιστεύω ή την Τρίτη -γιατί φεύγουν στο Εθνικό Τυπογραφείο- θα έχουν εκδοθεί, προκειμένου να ισορροπήσουμε μια αγορά και να μειώσουμε τις στρεβλώσεις. Αλλά παράλληλα να δώσουμε και δυνατότητα στις εταιρείες να έχουν μια προβλεψιμότητα στο κομμάτι του clawback στη χώρα μας ώσπου να υπάρξουν παραπάνω πόροι στο κομμάτι της υγείας.
Είναι πολύ σημαντικός παράγοντας και θέλω να πω ότι το μέτρο του επενδυτικού clawback οδήγησε τις εταιρείες να έχουν προγράμματα άνω των 600 εκατομμυρίων ευρώ, άρα αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό και έχει να κάνει και με την καινοτομία και με την παραγωγή.
Και σε αυτή την αρχική μικρή εισαγωγή μου για να μην μονοπωλήσω την κουβέντα, θα ήθελα να αναφερθώ σε ένα σκέλος που το έχουμε πει πάρα πολλές φορές με τη φαρμακοβιομηχανία.
Το πρόβλημα στην Ελλάδα δεν είναι πρόβλημα τιμών τόσο όσο πρόβλημα καταναλώσεων. Αυτό είναι ευθύνη της πολιτείας βέβαια, δεν είναι ευθύνη των εταιρειών. Οι εταιρείες είναι λογικό να λειτουργούν με γνώμονα να μπορούν να προωθούν και να πωλούν τα προϊόντα τους.
Προσπαθούμε λοιπόν εδώ να βρούμε μια ισορροπία. Θέλουμε την καινοτομία και τις επενδύσεις πάνω στην καινοτομία για να έχουν καλύτερα φάρμακα οι Έλληνες πολίτες, αλλά θέλουμε η κατανάλωση να γίνεται εκεί πέρα ακριβώς που τα καινοτόμα φάρμακα έχουν και το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Και αντίστοιχα θέλουμε οι εταιρείες που παράγουν στη χώρα, ελληνικές αλλά και πολυεθνικές που έχουν μονάδες παραγωγής, να βλέπουν ένα πιο ελκυστικό περιβάλλον και από την πλευρά της Υγείας.
Προς αυτή λοιπόν την κατεύθυνση θα συνεχιστούν τα μέτρα του επενδυτικού clawback. Η πρώτη φάση των μέτρων ήταν κατά βάση περιοριστικά είτε με το διαχωρισμό του budget ανά κατηγορία φαρμάκων, είτε με επιπλέον rebate το οποίο υπήρξε, είτε όμως και με μέτρα τα οποία η φαρμακοβιομηχανία τα ζητούσε και είχε να κάνει με εξισώσεις τιμών λιανικής ασφαλιστικής ή με το κομμάτι των ανασφάλιστων όπου θα πρέπει να επωμιστούμε εμείς αυτό το μέρος.
Μετά από αυτή την ψήφιση των μέτρων, τα επόμενα πλέον που συζητάμε έχουν να κάνουν με θεραπευτικά πρωτόκολλα, έχουν να κάνουν με συνταγογραφικές οδηγίες. Έχουν να κάνουν με ρεαλιστικές διαπραγματεύσεις όπου πραγματικά θα εκτιμάται η αξία του κάθε φαρμάκου.
Και αντιλαμβάνομαι και κλείνω, με ότι το να διαχειριστείς 1,5 δισεκατομμύριο clawback προφανώς έχει δύσκολα μέτρα.
Ο στόχος είναι -και θα τον επιτύχουμε αυτό το στόχο- πέρα από τους περιορισμούς οι οποίοι γίνονται και έχουν χαρακτηριστικά μεταφοράς του clawback και rebate να πάμε και σε πραγματικούς περιορισμούς. Πραγματικούς περιορισμούς που δεν θα θίγουν τη φαρμακοβιομηχανία, γιατί θα είναι περιορισμοί στο κομμάτι της κατανάλωσης.
Πιστεύω, λοιπόν, προς αυτή την κατεύθυνση θα δουλέψουμε μια ισορροπία. Το 2022 παραμένει μια δύσκολη χρονιά αλλά θα είναι καλύτερη και από τα στοιχεία που παίρνουμε από το 2021 και το 2020.
Και μάλιστα ολοκληρώνοντας, ήδη έχετε κληθεί τα θεσμικά όργανα να δείτε ένα νέο μοντέλο πληρωμών που θέλουμε να κάνουμε πολύ πιο απλοποιημένο. Καθώς η επιθυμία μας είναι όλες οι παραγγελίες στα νοσοκομεία να γίνονται μέσω της ΕΚΑΠΥ, οπότε να υπάρχει ένας σταθμός για όλες τις εταιρείες όπου θα μπορούν να συμβάλλονται.
Εκεί πέρα θα είναι και οι ρήτρες εχεμύθειας για τις εκπτώσεις που παίρνουμε. Και θέλουμε με την απλοποίηση αυτών των διαδικασιών, να μειώσουμε και θέματα που μπορούν να έχουν να κάνουν με δυσλειτουργίες που παρατηρούνται στα νοσοκομεία και στον τρόπο πληρωμών».
Για προσωπικό γιατρό
«Θεωρούμε ότι η μεταρρύθμιση για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, πραγματικά είναι μία τομή. Είναι μεταρρύθμιση που την πιστεύει ο Πρωθυπουργός, την πιστεύω κι εγώ ως Υπουργός, είναι ο προσωπικός γιατρός και ήδη η πρώτη εβδομάδα που έχουμε ανοίξει το σύστημα η επιθυμία των ιατρών να εγγραφούν έχει ξεπεράσει την προσδοκία μας.
Διότι για πρώτη φορά ερχόμαστε να δώσουμε ρεαλιστικά χρήματα στους γιατρούς. Είναι χρήματα που θα φτάνουν τις 70 χιλιάδες ευρώ το έτος, όπως καταλαβαίνετε είναι πολύ σοβαρά χρήματα για τα ελληνικά δεδομένα και υπάρχει και ένα ρεαλιστικό πλαίσιο ωραρίου με ραντεβού που κλείνονται από 15 ώρες την εβδομάδα έως 35 ώρες την εβδομάδα.
Καλούμε λοιπόν τους γιατρούς να ενταχθούν. Θεωρούμε ότι μέχρι 31/7 που έχουμε δώσει το χρόνο μπορεί να μη χρειαστεί προθεσμία, η πληθώρα των γιατρών είναι τέτοια που μπορεί να καλύψει τις ανάγκες τις οποίες έχουμε.
Και αυτή τη μεταρρύθμιση την πιστεύουμε και γι΄ αυτόν το λόγο και εδώ πέρα υπήρξε κι ένα κομμάτι διαπραγμάτευσης, γιατί είναι μία μεταρρύθμιση που έχει καθυστερήσει. Δεν θα μπω στις υποχρεώσεις της χώρας, ότι έπρεπε από το Νοέμβριο του 2020 να την έχουμε ψηφίσει.
Πρέπει να πάμε στην ουσία της μεταρρύθμισης, στον Έλληνα πολίτη και καμία υποχρέωση να μην είχαμε, αυτή τη στιγμή παρέχουμε σε όλους τους Έλληνες δωρεάν γιατρό. Και πολλές φορές καθόμαστε στο gate keeping ή στις κυρώσεις που υπάρχουν για όποιον δεν ενεγράφη στο γιατρό, θα τις αναφέρουμε κι αυτές.
Πάμε όμως στην ουσία, αυτή τη στιγμή ο Έλληνας πολίτης κάθεται, έχει ένα πρόβλημα, δεν τον κατευθύνει κανένας, ούτε για προληπτικές εξετάσεις, ούτε για να πάει να κάνει μία εξέταση που είναι σημαντική, ούτε αν του συμβεί κάτι να τον συμβουλεύσει.
Αποτέλεσμα; Όλοι οι πολίτες πηγαίνουν στα νοσοκομεία και πηγαίνουν και καθυστερημένα στα νοσοκομεία. Δεν είναι στόχος μας να θεραπεύουμε τον ασθενή μόνο, είναι να τον κρατήσουμε υγιή. Με τον προσωπικό γιατρό πάμε να τον κρατήσουμε υγιή, ο καθένας να έχει το γιατρό του, να κάνει τις εξετάσεις που πρέπει, να ενημερώνεται, να κινείται.
Και γι΄ αυτόν το λόγο υπάρχουν και μέτρα. Ο θεσμός απέτυχε για δύο λόγους. Διότι ο βασικός είναι ότι ποτέ δεν υπήρξε πολιτική βούληση, σε αυτό θέλω να είμαι ειλικρινής. Όποιος έκανε αυτή τη μεταρρύθμιση την έκανε αποκλειστικά και μόνο για να μπορέσει να περάσει τις υποχρεώσεις της χώρας, δεν την πίστεψε.
Και δεν την πίστεψε γιατί έχει και συγκρούσεις η μεταρρύθμιση. Έχει συγκρούσεις με μία λογική που υπήρχε στην Ελλάδα ότι ξαφνικά όλοι μπορούν σε ένα σύστημα να έχουν ιδιωτικούς πόρους που πληρώνει ο πολίτης και δεν πληρώνει το κράτος. Λίγο πολύ ήταν βολεμένοι όλοι σε αυτή την κατάσταση.
Είδαμε τις ανάγκες που έχει η χώρα, συζητήσαμε με τους ιατρικούς συλλόγους κι έχουμε καταλήξει σε ένα μοντέλο, όπου θα υπάρχει ο δωρεάν γιατρός, όπου στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας δεν πάμε να πλήξουν τους όρους που υπάρχουν, αλλά ναι, θα υπάρχουν κυρώσεις.
Όποιος δεν μπει σε προσωπικό γιατρό από τη στιγμή που τον δίνουμε δωρεάν θα έχει αυξημένη συμμετοχή και στον ΕΟΠΥΥ και σε όλες τις φαρμακευτικές εξετάσεις 10% και 20%. Και στην πορεία θα εφαρμοστεί, ήδη έχουν βγει και οι υπουργικές αποφάσεις, το gatekeeping και προτεραιότητα στα νοσοκομεία όσους έχουν προσωπικούς γιατρούς.
Δεν μπορεί να υποστηριχθεί από κανέναν η λογική ότι ξυπνάω το πρωί και πάω στο νοσοκομείο χωρίς να με στείλει ένας γιατρός. Και αυτός ο γιατρός είναι ο προσωπικός γιατρός. Είναι προφανώς και ο ειδικός γιατρός, όταν συνδυάζεται με το νοσοκομείο, αφού έχει ακολουθηθεί όλη η διαδικασία των παραπομπών.
Είναι ένας θεσμός που θα πετύχει και εάν έχω ένα cent παραπάνω στον προϋπολογισμό, εδώ θέλω να είμαι ειλικρινής στη φαρμακοβιομηχανία που βλέπω, θα πάνε στον προσωπικό γιατρό.
Εάν είναι να πετύχει το μοντέλο και χρειάζεται να πάρω λεφτά, θα πάρω λεφτά από τη φαρμακοβιομηχανία να τα δώσω στον προσωπικό γιατρό.
Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας θα πετύχει, οι γιατροί θα μπουν στο σύστημα, θα υποστηριχθεί. Δεν θα έχουμε σε εγκατάλειψη τον Έλληνα ασθενή, να κινείται και να μην ξέρει. Θα υπάρχει ένας γιατρός να τον καθοδηγεί.
Έχουμε διασφαλίσει τους πόρους, θα πετύχουμε τους στόχους της εγγραφής των πολιτών που θέλουμε και θεωρούμε ότι θα εκπλήξουμε αυτή τη φορά. Ενδεχομένως στο τέλος του χρόνου οι εγγραφές να είναι καλύτερες από αυτές που έχουμε υπολογίσει και ως υποχρεώσεις της χώρας».
Συνάντηση με πρώην πρωθυπουργό Ουκρανίας
Στο περιθώριο του Συνεδρίου ο Υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης συναντήθηκε με την πρώην πρωθυπουργό της Ουκρανίας
Γιούλια Τιμοσένκο η οποία ευχαρίστησε τη χώρα μας για τη στήριξη στον Ουκρανικό λαό και κάλεσε τον υπουργό Υγείας να επισκεφθεί το Κίεβο.